Najczęściej zadawane pytania

Składanie zamówień

Czy możliwa jest wysyłka zamówienia poza granice Polski?

Do zamówień, których wysyłka odbywa się poza granice Polski jest doliczana opłata zgodna z cennikiem firm przewozowych.

Czy można zamówić produkt, którego nie ma na portalu?

Tak. W naszym sklepie on-line nie ma umieszczonych wszystkich wariantów i możliwości produkcyjnych 24studio.pl.

W celu wyceny indywidualnej prosimy o kontakt mailowy: kontakt@24studio.pl

Czy można zamówić wykonanie projektu?

Tak, Klient może zamówić wykonanie projektu graficznego, wysyłając emaila na adres kontakt@24studio.pl z materiałami (tekst, loga, zdjęcia etc.) niezbędnymi do wykonania projektu oraz z opisem. Koszt prac graficznych ustalany jest w oddzielnym cenniku.

Ile jest czasu na dokonanie przelewu zanim zamówienie przestanie być ważne?

Pamiętaj – aby zamówienie trafiło do produkcji powinny być wykonane obie czynności: akceptacja pliku oraz opłacenie zamówienia.

Wszelkie graniczne godziny dotyczą wyłącznie akceptacji pliku. Nieopłacone zamówienia usuwane są z systemu po 7 dniach.

Czy mogę anulować zamówienie i czy wiążą się z tym jakieś dodatkowe koszty?

Jeśli klient prześle rezygnację po przygotowaniu projektu drukarnia, zgodnie z regulaminem pobierze opłatę za przygotowanie projektu. Jeśli złożone przez Ciebie zamówienie dotyczyło wydruku z gotowego pliku, zlecenie można anulować bez dodatkowych kosztów zanim drukarnia przystąpi do druku lub przygotowania impozycji.

W tym celu powinieneś napisać do nas e-maila na adres kontakt@24studio.pl. Zwrot kosztów otrzymasz do 14 dni roboczych.

W przypadku zmiany impozycji pobierana jest opłata 50zł. brutto. 24studio.pl wystawi wówczas fakturę korygującą umniejszającą wartość Zlecenia.

Czy możliwe jest skrócenia terminu realizacji zamówienia?

W przypadku niektórych produktów możesz skrócić standardowy termin realizacji zlecenia za dodatkową opłatą, opcja ta jest ustalana indywidualnie telefonicznie lub mailowo.

Czasami uda nam się wysłać Twoje zamówienie wcześniej niż wynika to terminów podanych na portalu, jednak nie zawsze jesteśmy w stanie to zagwarantować.

W jaki sposób liczony jest czas realizacji zamówienia?

Termin realizacji liczony jest od chwili zaakceptowania drogą mailową przez Klienta plików do druku bądź potwierdzenia przez drukarnię otrzymania poprawnych plików do druku od Klienta.

Drukarnia nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienie terminu realizacji wynikające z niedotrzymania przez Klienta terminu dostarczenia poprawnych plików do druku.

 

Produkty i usługi

W jaki sposób sprawdzić, czy dla danego produktu wybierany zostanie odpowiedni papier?

Parametry w naszych produktach zostały tak dobrane żeby były jak najbardziej optymalne. Ale oczywiście jeśli interesują Państwa inne rodzaje uszlachetnienia druku bądź usługi dodatkowe z nim związane, proszę przesłać zapytanie ofertowe jak w przypadku produktu niestandardowego.

Czy przed wydrukowaniem zlecenia możliwe jest wykonywane druku próbnego tzw proofa?

Oczywiście istnieje taka możliwość, jednak trzeba pamiętać iż proof jest dodatkową usługą i  nie ma obowiązku jej zamawiania.

Na życzenie wykonujemy proof cyfrowy, jego realizacja będzie przebiegała niezależnie od realizacji głównego zlecenia i będzie on wysłany osobną przesyłką.

Czy można zamówić produkt nie wymieniony w ofercie standardowej na stronie portalu?

Jeśli spośród produktów na portalu, nie znaleźli Państwo tego, który Was interesuję proszę o przesłanie zapytania na adres kontakt@24studio.pl.

Oferty wysyłamy w dni robocze w godzinach 9:00 – 17:00. Najpóźniej w ciągu 24 godzin od złożenia zapytania.

Jeśli zapytanie będzie dotyczyć bardziej skomplikowanego zagadnienia, możliwe jest, że naszą odpowiedź prześlemy nieco później, w takim przypadku poinformujemy Państwa o terminie przesłania wyceny.

 

Dlaczego większość produktów podzielona jest na mały i duży nakład i skąd wiadomo, który produkt wybrać?

Drukarnia 24studio.pl.pl oferuje Klientom szeroki wybór nakładów w zależności od zapotrzebowania.

 

Płatności

Jak wygląda procedura anulowania opłaconego zlecenia? Czy wiąże się to z dodatkowymi kosztami?

Zamawiający może anulować zlecenie opłacone przelewem, ale tylko do momentu akceptacji plików graficznych.

Klient, który opłacił anulowane Zlecenie przelewem, najdalej w ciągu14 dni roboczych otrzyma zwrot środków pomniejszonych o koszty administracyjne wynikające z czynności, jakie Drukarnia musi podjąć by anulować rozpoczęty proces realizacji zlecenia. Wspomniane koszty wynoszą 50.00zł  brutto. 24studio.pl wystawi wówczas fakturę korygującą umniejszającą wartość Zlecenia.

Do jakiej kwoty zlecenia realizowana jest forma płatności „za pobraniem”?

24studio.pl nie oferuje opcji wysłania zamówienia “za pobraniem” – oferujemy płatności on-line co daje możliwość szybkiej realizacji zamówienia.

W jaki sposób można dokonać płatności za zamówione produkty?

Zamówienia można opłacić poprzez system płatności on-line lub dokonując wpłaty na nasze konto. Nasza firma jest przejrzysta a działa na rynku od wielu lat, dlatego możesz mieć 100% pewność i zaufanie. Dodatkowo nowoczesny system transakcji on-line przyspiesza realizację całego zamówienia.

 

Dostawa

Jak są pakowane i wysyłane gotowe materiały?

Gotowe prace są pakowane w zależności od ciężaru i objętości. Zamówienia duże gabarytowo, wagowo i w wysokich nakładach wysyłamy przesyłką paletową. Są one odpowiednio zabezpieczone przed uszkodzeniami i oznakowane. Możesz liczyć na nasze doświadczenie w pakowaniu przesyłek, zarówno tych drobnych, jak i największych, paletowych. Na życzenie możemy wysłać paczkę ,,no name” bez oznaczeń naszej drukarni.

Czy za wysyłkę materiałów trzeba dodatkowo zapłacić?

Dostawa towaru do Klienta odbywa się za pośrednictwem firmy kurierskiej lub spedycyjnej. Zamówienie można również odebrać osobiście w siedzibie naszej firmy, jeżeli taka forma zostanie podana w zamówieniu. Formę dostawy wybiera się w trakcie składania zamówienia.

W jaki sposób moje zamówienie dotrze do miejsca przeznaczenia?

Dostawa towaru do Klienta odbywa się za pośrednictwem firm kurierskich.

Gotowe prace są pakowane w zależności od ciężaru i objętości. Zamówienia duże gabarytowo, wagowo i w wysokich nakładach wysyłamy przesyłką paletową.

Są one odpowiednio zabezpieczone przed uszkodzeniami i oznakowane. Możesz liczyć na nasze doświadczenie w pakowaniu przesyłek, zarówno tych drobnych, jak i największych, paletowych. Na życzenie możemy wysłać paczkę ,,no name” bez oznaczeń naszej drukarni. Towar można również odebrać w siedzibie 24studio.pl przy ul. Czaszkowskiej 8 w Kaliszu.

 

Słownik terminów poligraficznych

Co to jest proof cyfrowy?

Proof cyfrowy jest specjalnym wydrukiem próbnym do akceptacji kolorów w druku. Tylko dzięki niemu możliwa jest ewentualna reklamacja wydrukowanej pracy pod kątem kolorystyki.

Co oznaczają nazwy CMYK i RGB?

CMYK – kolory używane w poligrafii
Cyan
Magenta
Yellow
Black

RGB – kolory używane do określenia barw wyświetlanych na monitorze.
Red
Green
Blue

Co to jest spad?

Spad jest obszarem druku, który wychodzi poza krawędź ostatecznej publikacji. Spad gwarantuje, że obszar druku będzie dochodził do samej krawędzi po przycięciu arkusza, a po obcięciu nie będzie białych krawędzi. Wielkość spadu zazwyczaj ustawia się na 3-5 mm.

Jaka jest różnica między papierem offsetowym a papierem kredowym?

Papier offsetowy jest papierem niepowlekanym, nadającym się np. do druku w tradycyjnych drukarkach. Na papierze offsetowym drukuje się min. papier firmowy, kalendaria, ulotki ekonomiczne. Papier offsetowy stosuje się także na środki książek.

Papier kredowy należy do grupy papierów powlekanych, dających efekt połysku lub matu. Wykorzystywany jest do produkcji katalogów, ulotek, plakatów itp.

Co oznaczają parametry druku określane jako: 4 /4 , 4/1, 4/0?

Parametry te określają ilość kolorów nadruku na stronach drukowanego arkusza.

Opis:

4/4 – dwustronny CMYK (4 kolory na awersie i 4 kolory na rewersie)

4/1 – jednostronny CMYK + 1 kolor na adwrocie (zwykle kolor czarny)

4/0 – nadruk jednostronny w pełnym kolorze

1/1 – dwustronny nadruk w jednym kolorze

Co oznacza gramatura papieru?

Gramatura jest oznaczeniem gęstości papieru, a przez to również i jego sztywności. Miarą gramatury jest g/m2 (gram na metr kwadratowy). Dlatego im większa gramatura, tym nasz arkusz papieru jest cięższy, co przekłada się zwykle albo na jego strukturę, albo wprost na jego grubość.

Papier cienkie stosujemy na ulotki, broszury. Papiery grubsze stosujemy na okładki broszur lub np. do wydruku wizytówek.

 

Jak przygotować pliki

Maska UV – Lakier wybiórczy

Projekt, który ma zostać uszlachetniony lakierem wybiórczym, powinien posiadać dodatkową stronę z maską UV, którą przygotować należy wg poniższych wytycznych:
• Maska lakierowania powinna być przygotowana w aplikacji do grafiki wektorowej np. InDesign, Illustrator z zastosowaniem wypełnień składających się ze 100%K (nierastrowanych).
• W projekcie maski należy unikać stosowania linii o grubości mniejszej niż 1pkt. Wskazane jest również aby teksty podlegające lakierowaniu były kroju prostego o wielkości min. 14pkt.
• Elementy znajdujące się na stronie z maską UV koniecznie muszą znajdować się w tych samych pozycjach w których znajdują się elementy projektu – tak, aby w całości zakrywały elementy projektu.

Czy można zamówić wykonanie projektu?

Tak, Klient może zamówić wykonanie projektu graficznego, wysyłając emaila na adres kontakt@24studio.pl z materiałami (tekst, loga, zdjęcia etc.) niezbędnymi do wykonania projektu oraz z opisem. Koszt prac graficznych ustalany jest w oddzielnym cenniku.

Umieszczanie grafik i praca z tekstami

Teksty oraz ważne grafiki, zdięcia, logotypy oraz wszelkie elementy, które nie stanowią tła projektu i nie mają zostać obcięte należy umieszczać w odległości 3mm od krawędzi rozmiaru finalnego (netto) pracy.

Minimalne nasycenie dla każdego koloru CMYK wynosi 8%, poniżej tej wartości poszczególne kolory nie są drukowalne. Co to znaczy? Jeśli zamierzasz użyć koloru czarnego i chcesz uzyskać efekt bardzo delikatnej szarości minimalne nasycenie barw powinno wynosić Magenta:0%, Yellow:0%, Cyan:0%, Black:8%.

Teksty w pełnej czerni powinny być przygotowane w 100% black bez dodatkowych kolorów. Minimalny rozmiar tekstu to 5pkt. Poniżej tej wartości szczególnie przy tekstach złożonych z CMYK może występować efekt braku pasowania poszczególnych kolorów. Co to znaczy? Poszczególne kolory CMYK podczas druku nie nakładają idealnie równo przez co może występować tzw “świecenie” co w praktyce oznacza efekt rozmycia (braku ostrości).

Kolorystyka CMYK

Rozpoczynając pracę nad projektem należy ustawić kolorystykę jako CMYK Przy takim ustawieniu uzyskujemy na ekranie symulację kolorów które uzyskamy po wydruku. Częstym błędem jest rozpoczynanie pracy z projektem w kolorach RGB, nie jest to profil kolorystyczny używany w druku offsetowym. Obok zdjęcie które ukazuje jak ten często spotykany błąd wpływa na wygląd pracy po wydruku.

Dlaczego kolory na ekranie i na wydruku różnią się?

Różnice te wynikają ze zdolności odwzorowania kolorów na danym urządzeniu cyfrowym. Dla każdego jest ona inna. Maszyny drukujące czy drukarki ze względów technologicznych nie są w stanie oddać identycznych barw jak te widziane na większości monitorów.

W jaki sposób należy przygotować plik do druku w oprawie klejonej?

W przypadku druków wykonywanych z dalszą oprawą należy przestrzegać zasad wskazanyh poniżej:

Oprawa klejona:

Środki:Przy oprawie klejonej należy pamiętać o tym, że książka w tej oprawie nie otwiera się na płasko. Należy unikać umieszczania tekstów przy samym grzbiecie. Zalecamy odsunięcie tekstu o min. 12 mm od grzbietu. Ułatwi to odbiorcy książki jej czytanie oraz unikniemy częstego “przygniatania” książki, które może skrócić jej żywotność.

Okładka: W okładce konieczne jest przygotowanie grzbietu okładki. Grubość grzbietu wyliczana jest przez system przy wycenie w arkuszach on-line.

  • Strony I i IV okładki, wraz z grzbietem, powinny być przygotowane jako 1. strona w pliku PDF. Strony II i III, wraz z grzbietem, powinny być przygotowane jako 2. strona w pliku PDF.
  • Od strony wewnętrznej książki – obszar grzbietu oraz po 4 mm na boki od grzbietu – powinny być pozbawione koloru. Klejenie książki do farby lub tonera (zależnie od technologii druku) jest dużo mniej trwałe niż bezpośrednio do papieru.
  • Na stronie zewnętrznej okładki, około 5 mm od grzbietu, wykonywany jest po obu stronach big ułatwiający otwieranie książki. Warto odsunąć wszystkie teksty i ważne elementy grafiki, żeby nie znajdowały się na linii bigu.

W jakich formatach powinny być zapisane i przesłane pliki do druku?

Zalecanym formatem pliku do druku jest PDF wygenerowany przy użyciu profesjonalnego programu do grafiki komputerowej (przede wszystkim programy pakietu Adobe oraz Corel Draw);

Pliki programów biurowych (np. Ms Word, Power Point) i PDF-y zapisane z tych programów technicznie nie nadają się do profesjonalnego druku i mogą jedynie pełnić funkcję wzoru do wykonania profesjonalnego projektu w naszym studiu reklamy i poligrafii (tel. 62 727 20 12)

PDF (preferowany format plików)

  • wszystkie fonty zamienione na krzywe,
  • zapisany w kolorystyce CMYK,
  • spady po 3 mm z każdej strony,
  • rozdzielczość 300 dpi,
  • Pliki do druku najlepiej przesyłać w formacie PDF
  • odległość tekstów i ważnych elementów graficznych od linii cięcia i bigowania (składania) powinna wynosić min. 4 mm (teczki i katalogi 6 mm),
  • projekt zapisany bez linii cięcia,
  • Ulotki składane i teczki proszę przygotować korzystając z naszych makiet oraz instrukcji dostępnych przy każdym produkcie

TIF – należy zachować odpowiednie parametry:

  • spady po 3 mm z każdej strony,
  • rozdzielczość 300 dpi,
  • zapisany w kolorystyce CMYK
  • bez warstw – spłaszczone,
  • zalecana kompresja LZW,
  • odległość tekstów i ważnych elementów graficznych od linii cięcia i bigowania (składania) powinna wynosić min. 3 mm (teczki i katalogi 6 mm),
  • projekt zapisany bez linii cięcia,

JPG – należy zachować odpowiednie parametry (wszystkie pliki jpg są przetwarzane automatycznie do plików PDF)

  • spady po 3 mm z każdej strony,
  • rozdzielczość 300 dpi,
  • zapisany w kolorystyce CMYK,
  • odległość tekstów i ważnych elementów graficznych od linii cięcia i bigowania (składania) powinna wynosić min. 3 mm (teczki i katalogi 6 mm),
  • projekt zapisany bez linii cięcia,

Jakiej rozdzielczości powinny być zdjęcia użyte w projekcie?

Rozdzielczość bitmap dostosuj do rodzaju wydruku i odległości, z jakiej wydruk będzie oglądany. Zdjęcia dla małej poligrafii (ulotki, wizytówki, foldery) powinny być w rozdzielczości min. 300 dpi.

Dla produktów wielkoformatowych wystarczające są rozdzielczości z zakresu 150 – 300 dp.

Czarno-biała grafika (np. QR – Code lub kody kreskowe) powinna być wykonana w 100% czerni (C=0, M=0, Y=0, K=100) i rozdzielczości min 300 dpi dla bitmapy.

Rodzaje Plików

Akceptujemy większość plików z najpopularniejszych programów graficznych: PDF (rekomendowany) – Acrobat, Indesign, Photoshop Rekomendowany format plików to PDF. Najszybszy proces weryfikacji. Jeśli praca zawiera 2 lub więcej stron należy je umieścić wg kolejności w jednym pliku PDF.

Pozostałe formaty – dłuższy proces weryfikacji. PSD, TIFF – Photoshop, Adobe Illustrator, AI, EPS – Adobe Illustrator JPG – Photoshop, Adobe Illustrator, Corel Rozdzielczość: W druku rekomendowana rozdzielczość to 300DPI. W przypadku wydruków z ploterów wielkoformatowych np. Plakaty na sztuki czy banery, rozdzielczość może być nieco niższa jednak nie powinna być niższa niż 200DPI.