Przygotowanie do druku na podstawie ulotki DL
Preferowanym przez nas formatem plików jest PDF (Grafiki osadzone, czcionki zamienione na krzywe) TIFF (bez warstw) i JPG dla druku wielkoformatowego. Nie są akceptowane pliki źródłowe z programów: InDesign (indd), Corel (cdr), Illustrator (ai), Photoshop (psd) i innych. Należy z nich wygenerować plik wyjściowy w jednym z w/w formatów zamkniętych.
Dla Twojej wygody zamieszczamy gotowe makiety w popularnych formatach graficznych. Jeżeli w plikach do pobrania nie znajdziesz odpowiedniej makiety prosimy o kontakt, prześlemy zwymiarowane pole robocze, w którym możesz zaprojektować swoją grafikę.
Margines błędu cięcia gilotyny może wynosić do 2 mm, dlatego należy się unikać elementów, które mogą spowodować asymetryczność projektu po przycięciu.
Nie polecamy 🙁
– ramka blisko krawędzi – istnieje możliwość, że ramka będzie miała przesunięcie, które będzie widoczne po obcięciu
– rozwiązaniem jest nie robienie ramki lub odsuwanie jej od krawędzi na około 1,5 – 2 cm.
– rozmiar czcionki poniżej 8 pkt – według naszego doświadczenia mniejsze czcionki mogą być nieczytelne . Oczywiście ważny jest krój fontu 🙂 – uważajcie zwłaszcza na delikatne, cienkie fonty.
- Rozdzielczość min. 300 dpi.
- Przestrzeń barwna CMYK.
- Zamień wszystkie czcionki na krzyw
Więcej informacji –> Tutaj
Popularność serwisu Canva z roku na rok rośnie. Dzięki tej instrukcji nauczysz się jak zapisać projekt do druku w Canvie.
Zazwyczaj z niewiedzy użytkownicy Canva robią trzy błędy:
- Źle eksportują plik do druku
- Nie wyciągają tła i zdjęć na spad. Umieszczone w projekcie grafiki przy krawędzi będą ucięte – miej to na uwadze 🙂
- Istotne elementy (logo, tekst) są zbyt blisko krawędzi
Jak zapisać prawidłowo zapisać projekt do druku w Canva?
Gdy Twój projekt jest gotowy, ważne jest jak go zapiszesz. Dzięki temu będziemy mogli poprawnie wydrukować twój projekt
- wybierz przycisk „Udostępnij”,
- z menu wybierz „Pobierz”,
- W typ pliku wybierz „PDF do druku”
- zaznacz ptaszek przy polu „znaczniki przycięcia i spad”
- jeśli używasz wersji Pro, w sekcji „Profile kolorów” wybierz CMYK zamiast RGB.
Wyciągaj obrazy i tło na spad
Podczas projektowania wyciągaj obrazy i tło poza widzialną treść. Canva nie pokazuje, dokąd sięga spad, więc musisz to robić „na oko”. Generowany w Canva naddatek spadu ma 3 mm z każdej strony.
Niewiele więc wyciągaj obrazki poza część widoczną projektu (na szare tło). Dzięki temu drukarz będzie miał z czego uciąć przy docinaniu do formatu. Twój wydruk nie będzie mieć wtedy białych krawędzi.
Canva w ostatnim czasie dodała opcje widoku spadu. Jeśli tworzysz np. wizytówkę z wymiarem 90x50mm to przy eksporcie do PDF z opcją spadu Canva doda spad po 3 mm.
Częste problemy techniczne
Niska jakość zdjęć do druku. Zazwyczaj otrzymujemy pliki JPG lub PNG o niskiej jakości. Mają rozdzielczość dostosowaną do wyświetlania w sieci (72 DPI). Ty na ekranie nie widzisz różnicy. W druku ją zobaczysz. Potrzebujemy zapisu w 300 DPI, by wydruk był ostry. Brak załączonych czcionek w dokumencie. Canva nie dołącza fontów ani nie zamienia czcionek w krzywe.
Nie polecamy 🙂
– ramka blisko krawędzi – istnieje możliwość, że ramka będzie miała przesunięcie, które będzie widoczne po obcięciu
– rozwiązaniem jest nie robienie ramki lub odsuwanie jej od krawędzi na około 1 cm lub zrobienie jej z 1 strony.
– rozmiar czcionki poniżej 8 pkt – według naszego
doświadczenia mniejsze czcionki są już nieczytelne dla gości. Oczywiście
ważny jest krój fontu 🙂 – uważajcie zwłaszcza na delikatne, cienkie
fonty.
Personalizacja zaproszeń
WAŻNE: Nie drukujemy zaproszeń, personalizowanych przez klientów – spowodowane jest to impozycją czyli ułożeniem na arkuszu, której nie możemy uzyskać za pomocą plików od klientów 🙁
Do „projektu do druku wykonanego przez 24studio” Klient powinien dostarczyć:
- wszystkie teksty mające znaleźć się w projekcie w postaci elektronicznej, edytowalne
- loga w postaci wektorowej lub bardzo dobrej jakości bitmapy
- zdjęcia, mapy w odpowiedniej jakości
- materiały Identyfikacji Wizualnej, jeżeli Klient posiada
Treść tekstów powinna być sprawdzona i ostateczna. Klient powinien wyrazić swoje oczekiwania co do kolorystyki, rodzaju fontów, ogólnej koncepcji itp. Korekta Po wykonaniu projekt zostaje przesłany do akceptacji. Klient zatwierdza projekt lub nanosi swoje uwagi, zmiany i odsyła do drukarni. Przewidziana jest dwukrotna korekta, (dwa maile) po której następuje zatwierdzenie projektu przez Klienta.
Czynności dodatkowo płatne, które nie mieszczą się w zakresie „projektu do druku wykonanego przez 24studio.pl”:
- skład tekstów (przepisywanie tekstów odręcznych na postać elektroniczną)
- wykonywanie zdjęć, obróbka zdjęć do druku
- wyszukiwanie zdjęć, logotypów i innych materiałów
- skanowanie, obróbka skanów, wycinanie zdjęć z tła
Projekty wykonane przez 24studio.pl pozostają własnością firmy.
Projekty wykonane przez naszych grafików są własnością 24studio.pl.
Przypominamy, że zgodnie z ustawą z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wszelkie projekty druków, znaków graficznych, wzorów itp. stworzone i zaprojektowane przez drukarnię lub chociażby twórczo przerobione i zaadaptowane stanowią przedmiot praw autorskich i są z mocy prawa własnością drukarni. Zlecający wykonanie usługi przygotowania do druku, wydrukowania i obróbki materiałów poligraficznych nie nabywa automatycznie prawa własności projektów, znaków graficznych i wzorów stworzonych przez drukarnię. Otrzymanie pliku źródłowego z projektem stworzonym przez drukarnię oraz uzyskanie prawa do jego dalszego powielania, przerabiania i wykorzystania u innego usługodawcy, wymaga udzielenia osobnej licencji. Zgodnie z art. 53 wyżej wymienionej ustawy przekazanie plików źródłowych podlega to osobnemu wynagrodzeniu.
Makiety podstawowych produktów:
Ulotka DL (99 x 210 mm)
Ulotka A6 (105 x 148 mm)
Ulotka A5 (148 x 210 mm)
Ulotka A4 (210 x 297 mm)
Ulotka A3 (297 x 420 mm)
Wizytówka (90×50 mm)
Wizytówka (85×55 mm)
Rollup 85 x 200cm
Ulotka składana A5
Instrukcja przygotowanie plików do druku w drukarni 24studio:
Specyfikacja techniczna – przygotowanie do druku
Wizytówka (90x50mm)
Wizytówka (85×55 mm)
Ulotka DL
Ulotka A6
Ulotka A5
Ulotka A4
Ulotka A3
Rollup 100 x 200 cm
Rollup 85 x 200 cm
Katalog szyty A4 – Orientacja pionowa
Katalog szyty Kwadrat (210×210 mm)
Katalog szyty A4 – Orientacja pozioma
Ulotka składana A4 do A5
Instrukcja baner jednostronny – indywidualny format
Instrukcja klejenia na mokro
Instrukcja przygotowania plików do cięcia po obrysie
Najczęściej zadawane pytania
Praca z plikami
Czy kolory, które umieszczę w projekcie będą wyglądały tak samo na wydruku, jak na ekranie monitora?
Monitor komputera wyświetla kolory w RGB, a druk opiera się o przestrzeń barw CMYK. Aby mieć pewność, że osiągniesz zgodność kolorystyczną, tworząc projekt w kreatorze, wprowadzaj od razu kolory w oparciu o wartości CMYK.
Składanie reklamacji. Dopuszczalne odchylenia z w zakresie realizacji.
Reklamację możesz złożyć wysyłając wiadomość na adres kontakt@24studio.pl. W mailu podaj powód reklamacji, załącz zdjęcia.
1. W przypadku, gdy reklamacja zostanie uznana za uzasadnioną, Klient w pierwszej kolejności może domagać się wymiany wadliwego Zamówienia na wolne od wad albo usunięcia wady. Dopiero wtedy, gdy wymiana wadliwego Zamówienia na wolne od wad albo usunięcie wady okaże się niemożliwe albo będzie wiązało się z nadmiernymi kosztami dla 24studio.pl, Klient będzie mógł domagać się obniżenia ceny albo odstąpić od umowy.
- Obniżona cena powinna pozostawać w takiej proporcji do ceny wynikającej z umowy, w jakiej wartość Zamówienia z wadą pozostaje do wartości Zamówienia bez wady.
- W przypadku, gdy reklamacja dotyczy obniżenia ceny w określonej części lub w całości zamówienia do którego została wcześniej wystawiona Faktura VAT, Klient otrzyma Fakturę Korygującą VAT (in minus) powodującą obniżenie podstawy opodatkowania podatkiem VAT.
2. Z uwagi na specyfikację maszyn produkcyjnych oraz procesu druku dopuszczalne są następujące odchylenia w zakresie realizacji Zamówienia:
– przy krojeniu arkusza na pojedyncze użytki: tolerancja do 2-3 mm, dla produktów falcowanych i szytych, klejonych tolerancja <=2mm,
– przy falcowaniu i bigowaniu (odchylenie złamu od nominalnej linii jego usytuowania): tolerancja do 2 mm,
– przy perforacji (odchylenie wykonanej perforacji od nominalnego miejsca jej usytuowania): do 2 mm,
– przy pasowaniu kolorów kolejno po sobie nadrukowywanych: tolerancja do 0,2 mm,
– różnice ilościowe i jakościowe Zamówienia: nieprzekraczające + / – 5% Zamówienia,
– przy lakierowaniu UV wybiórczym – pasowanie rysunku i warstwy lakieru: tolerancja do 1 mm.
– przy przesunięciach pionowo i poziomo zszywek-tolerancja pionowa <=10mm, pozioma <=1mm,
– kreska (np. zarysowanie z płyty, rysy na lakierze miejscowym UV) tolerancja długości <=5mm, grubości <=0,1mm
– plamy (np. drobne kropki, bąble powietrza na pofoliowanej okładce, plamy zalania lakierem) tolerancja powierzchnia <=1mm2.
– Niewymienione w powyższych punktach wady są weryfikowane na podstawie normy ISO 12647-2:2004.
3. 24studio.pl nie ponosi odpowiedzialności za wyraźne pękanie papieru w miejscu łamania w szczególności przy druku z projektów o ciemnych kolorach.
- Za nieprawidłowo wykonany złam uznaje się taki, który powoduje zagniecenia papieru, jego zmarszczenia itp., uniemożliwiające poprawne odczytanie treści lub ilustracji. Przy gramaturach powyżej 150 g, dostrzega się zjawisko pękania papieru w miejscu łamania, szczególnie widoczne w miejscach silnie pokrytych farbą drukarską. W celu ograniczenia tego niepożądanego zjawiska, Drukarnia stosuje bigowanie przed procesem falcowania. Drukarnia dopuszcza możliwość rezygnacji z bigowania dla gramatury 170 g, jeśli wyżej wymienione zjawisko nie występuje. W zależności od surowca i grafiki, bigowanie nie zapewnia jednak pełnego zabezpieczenia przed efektem pękania. Spowodowane to jest graniczną wytrzymałością surowca i wada taka nie jest traktowana jako błąd Drukarni.
4. 24studio.pl dokłada wszelkich starań, by w jak największym stopniu wiernie odwzorować kolory zawarte w projektach graficznych dostarczonych przez Klienta. Ze względu na fakt, iż w procesie druku wykorzystywanych jest wiele maszyn drukujących, pomiędzy którymi istnieją różnice w odwzorowaniu poszczególnych kolorów, przy druku tego samego projektu graficznego na różnych maszynach mogą wystąpić nieznaczne różnice kolorystyczne. Taka sytuacja może zaistnieć przy wznawianiu projektu graficznego do druku. Różnice te nie mogą być podstawą do reklamacji Produktów dostarczonych przez 24studio.pl.
- Ze względu na różnice technologiczne, wynikające ze sposobu wyświetlania kolorów przez większość monitorów a technologią druku (w której wykorzystywana jest przestrzeń barwna CMYK) porównywanie kolorystyki wydruku z kolorystyką prezentowaną na monitorze jest niepoprawne technologicznie. Brak zgodności kolorów wydruku z obrazem ekranowym nie może być więc powodem do zgłoszenia reklamacji.
- Dla zleceń zwierających krytyczne elementy pod względem odwzorowania kolorystycznego, zalecany jest druk pod proof, który podlega indywidualnej wycenie. Reklamacje dotyczące różnicy nasycenia kolorów w stosunku do oczekiwań Klienta mogą być składane jedynie w wypadku, jeżeli przed rozpoczęciem druku Klient dostarczył proof cyfrowy wykonany przez 24studio.pl
5. Przy przygotowywaniu plików do druku w formatach PDF, TIFF, JPG zalecana rozdzielczość to 300 dpi (reklamacje dotyczące jakości wydruku z plików poniżej 300 dpi nie będą uwzględniane). Przy przygotowywaniu Plików Graficznych w formatach PDF, TIFF, JPG, CDR bitmapy umieszczone w pliku muszą być zapisane w trybie CMYK 8 bit na kanał. W przypadku zapisu 16 lub 32 bitów na kanał mogą wystąpić błędy w druku. Reklamacje dotyczące tak zapisanych Plików Graficznych nie będą uwzględniane. Przesyłając do nas Pliki Graficzne należy wziąć pod uwagę, że reklamacje dotyczące druku z plików CDR oraz plików PDF oraz TIFF wygenerowanych z programu CDR nie będą uwzględniane. Nie ponosimy odpowiedzialności za Pliki Graficzne, w których czcionki nie zostały zamienione na krzywe.
6. 24studio.pl nie ponosi odpowiedzialności za treści umieszczone na projektach graficznych. Zastrzegamy sobie prawo do odmowy realizacji Zamówienia, jeżeli projekt graficzny zawiera treści niezgodne z prawem.
7. W przypadku reklamacji na ubytki lub uszkodzenia Produktu w transporcie, czas rozpatrzenia reklamacji może ulec wydłużeniu, ponieważ są one rozpatrywane bezpośrednio przez podmioty świadczące usługi kurierskie na rzecz 24studio.pl. Reklamacje dotyczące jakości przesyłek kurierskich zostaną rozpatrzone na podstawie protokołu szkody sporządzonego wspólnie z kurierem przy odbiorze przesyłki. Brak protokołu szkody może stanowić podstawę do odmowy uwzględnienia reklamacji.
8. Maksymalna odpowiedzialność 24studio.pl związana z reklamowanym Zamówieniem nie może przekroczyć 100% jego wartości i jest ograniczona do tej wysokości.
9. Reklamowane zlecenie musi zostać zwrócone w całości nakładu na adres 24studio.pl.
Maska UV – Lakier wybiórczy
Projekt, który ma zostać uszlachetniony lakierem wybiórczym, powinien posiadać dodatkową stronę z maską UV, którą przygotować należy wg poniższych wytycznych:
• Maska lakierowania powinna być przygotowana w aplikacji do grafiki wektorowej np. InDesign, Illustrator z zastosowaniem wypełnień składających się ze 100%K (nierastrowanych).
• W projekcie maski należy unikać stosowania linii o grubości mniejszej niż 1pkt. Wskazane jest również aby teksty podlegające lakierowaniu były kroju prostego o wielkości min. 14pkt.
• Elementy znajdujące się na stronie z maską UV koniecznie muszą znajdować się w tych samych pozycjach w których znajdują się elementy projektu – tak, aby w całości zakrywały elementy projektu.
Czy można zamówić wykonanie projektu?
Tak, Klient może zamówić wykonanie projektu graficznego, wysyłając emaila na adres kontakt@24studio.pl z materiałami (tekst, loga, zdjęcia etc.) niezbędnymi do wykonania projektu oraz z opisem. Koszt prac graficznych ustalany jest w oddzielnym cenniku.
Umieszczanie grafik i praca z tekstami
Teksty oraz ważne grafiki, zdięcia, logotypy oraz wszelkie elementy, które nie stanowią tła projektu i nie mają zostać obcięte należy umieszczać w odległości 3mm od krawędzi rozmiaru finalnego (netto) pracy.
Minimalne nasycenie dla każdego koloru CMYK wynosi 8%, poniżej tej wartości poszczególne kolory nie są drukowalne. Co to znaczy? Jeśli zamierzasz użyć koloru czarnego i chcesz uzyskać efekt bardzo delikatnej szarości minimalne nasycenie barw powinno wynosić Magenta:0%, Yellow:0%, Cyan:0%, Black:8%.
Teksty w pełnej czerni powinny być przygotowane w 100% black bez dodatkowych kolorów. Minimalny rozmiar tekstu to 5pkt. Poniżej tej wartości szczególnie przy tekstach złożonych z CMYK może występować efekt braku pasowania poszczególnych kolorów. Co to znaczy? Poszczególne kolory CMYK podczas druku nie nakładają idealnie równo przez co może występować tzw „świecenie” co w praktyce oznacza efekt rozmycia (braku ostrości).
Kolorystyka CMYK
Rozpoczynając pracę nad projektem należy ustawić kolorystykę jako CMYK Przy takim ustawieniu uzyskujemy na ekranie symulację kolorów które uzyskamy po wydruku. Częstym błędem jest rozpoczynanie pracy z projektem w kolorach RGB, nie jest to profil kolorystyczny używany w druku offsetowym. Obok zdjęcie które ukazuje jak ten często spotykany błąd wpływa na wygląd pracy po wydruku.
Dlaczego kolory na ekranie i na wydruku różnią się?
Różnice te wynikają ze zdolności odwzorowania kolorów na danym urządzeniu cyfrowym. Dla każdego jest ona inna. Maszyny drukujące czy drukarki ze względów technologicznych nie są w stanie oddać identycznych barw jak te widziane na większości monitorów.
W jaki sposób należy przygotować plik do druku w oprawie klejonej?
W przypadku druków wykonywanych z dalszą oprawą należy przestrzegać zasad wskazanyh poniżej:
Oprawa klejona:
Środki:Przy oprawie klejonej należy pamiętać o tym, że książka w tej oprawie nie otwiera się na płasko. Należy unikać umieszczania tekstów przy samym grzbiecie. Zalecamy odsunięcie tekstu o min. 12 mm od grzbietu. Ułatwi to odbiorcy książki jej czytanie oraz unikniemy częstego „przygniatania” książki, które może skrócić jej żywotność.
Okładka: W okładce konieczne jest przygotowanie grzbietu okładki. Grubość grzbietu wyliczana jest przez system przy wycenie.
- Strony I i IV okładki, wraz z grzbietem, powinny być przygotowane jako 1. strona w pliku PDF. Strony II i III, wraz z grzbietem, powinny być przygotowane jako 2. strona w pliku PDF.
- Od strony wewnętrznej książki – obszar grzbietu oraz po 4 mm na boki od grzbietu – powinny być pozbawione koloru. Klejenie książki do farby lub tonera (zależnie od technologii druku) jest dużo mniej trwałe niż bezpośrednio do papieru.
- Na stronie zewnętrznej okładki, około 5 mm od grzbietu, wykonywany jest po obu stronach big ułatwiający otwieranie książki. Warto odsunąć wszystkie teksty i ważne elementy grafiki, żeby nie znajdowały się na linii bigu.
W jakich formatach powinny być zapisane i przesłane pliki do druku?
Zalecanym formatem pliku do druku jest PDF wygenerowany przy użyciu profesjonalnego programu do grafiki komputerowej (przede wszystkim programy pakietu Adobe oraz Corel Draw);
Pliki programów biurowych (np. Ms Word, Power Point) i PDF-y zapisane z tych programów technicznie nie nadają się do profesjonalnego druku i mogą jedynie pełnić funkcję wzoru do wykonania profesjonalnego projektu w naszym studiu reklamy i poligrafii (tel. 62 727 20 12)
PDF (preferowany format plików)
- wszystkie fonty zamienione na krzywe,
- zapisany w kolorystyce CMYK,
- spady po 3 mm z każdej strony,
- rozdzielczość 300 dpi,
- Pliki do druku najlepiej przesyłać w formacie PDF
- odległość tekstów i ważnych elementów graficznych od linii cięcia i bigowania (składania) powinna wynosić min. 4 mm (teczki i katalogi 6 mm),
- projekt zapisany bez linii cięcia,
- Ulotki składane i teczki proszę przygotować korzystając z naszych makiet oraz instrukcji dostępnych przy każdym produkcie
TIF – należy zachować odpowiednie parametry:
- spady po 3 mm z każdej strony,
- rozdzielczość 300 dpi,
- zapisany w kolorystyce CMYK
- bez warstw – spłaszczone,
- zalecana kompresja LZW,
- odległość tekstów i ważnych elementów graficznych od linii cięcia i bigowania (składania) powinna wynosić min. 3 mm (teczki i katalogi 6 mm),
- projekt zapisany bez linii cięcia,
JPG – należy zachować odpowiednie parametry (wszystkie pliki jpg są przetwarzane automatycznie do plików PDF)
- spady po 3 mm z każdej strony,
- rozdzielczość 300 dpi,
- zapisany w kolorystyce CMYK,
- odległość tekstów i ważnych elementów graficznych od linii cięcia i bigowania (składania) powinna wynosić min. 3 mm (teczki i katalogi 6 mm),
- projekt zapisany bez linii cięcia,
Jakiej rozdzielczości powinny być zdjęcia użyte w projekcie?
Rozdzielczość bitmap dostosuj do rodzaju wydruku i odległości, z jakiej wydruk będzie oglądany. Zdjęcia dla małej poligrafii (ulotki, wizytówki, foldery) powinny być w rozdzielczości min. 300 dpi.
Dla produktów wielkoformatowych wystarczające są rozdzielczości z zakresu 150 – 300 dp.
Czarno-biała grafika (np. QR – Code lub kody kreskowe) powinna być wykonana w 100% czerni (C=0, M=0, Y=0, K=100) i rozdzielczości min 300 dpi dla bitmapy.
Rodzaje Plików
Akceptujemy większość plików z najpopularniejszych programów graficznych: PDF (rekomendowany) – Acrobat, Indesign, Photoshop Rekomendowany format plików to PDF. Najszybszy proces weryfikacji. Jeśli praca zawiera 2 lub więcej stron należy je umieścić wg kolejności w jednym pliku PDF.
Pozostałe formaty – dłuższy proces weryfikacji. PSD, TIFF – Photoshop, Adobe Illustrator, AI, EPS – Adobe Illustrator JPG – Photoshop, Adobe Illustrator, Corel Rozdzielczość: W druku rekomendowana rozdzielczość to 300DPI. W przypadku wydruków z ploterów wielkoformatowych np. Plakaty na sztuki czy banery, rozdzielczość może być nieco niższa jednak nie powinna być niższa niż 200DPI.
Słownik, czyli co jest co w poligrafii
Co to jest proof cyfrowy?
Proof cyfrowy jest specjalnym wydrukiem próbnym do akceptacji kolorów w druku. Tylko dzięki niemu możliwa jest ewentualna reklamacja wydrukowanej pracy pod kątem kolorystyki.
Co oznaczają nazwy CMYK i RGB?
CMYK – kolory używane w poligrafii
Cyan
Magenta
Yellow
Black
RGB – kolory używane do określenia barw wyświetlanych na monitorze.
Red
Green
Blue
Co to jest spad?
Spad jest obszarem druku, który wychodzi poza krawędź ostatecznej publikacji. Spad gwarantuje, że obszar druku będzie dochodził do samej krawędzi po przycięciu arkusza, a po obcięciu nie będzie białych krawędzi. Wielkość spadu zazwyczaj ustawia się na 3-5 mm.
Jaka jest różnica między papierem offsetowym a papierem kredowym?
Papier offsetowy jest papierem niepowlekanym, nadającym się np. do druku w tradycyjnych drukarkach. Na papierze offsetowym drukuje się min. papier firmowy, kalendaria, ulotki ekonomiczne. Papier offsetowy stosuje się także na środki książek.
Papier kredowy należy do grupy papierów powlekanych, dających efekt połysku lub matu. Wykorzystywany jest do produkcji katalogów, ulotek, plakatów itp.
Co oznaczają parametry druku określane jako: 4 /4 , 4/1, 4/0?
Parametry te określają ilość kolorów nadruku na stronach drukowanego arkusza.
Opis:
4/4 – dwustronny CMYK (4 kolory na awersie i 4 kolory na rewersie)
4/1 – jednostronny CMYK + 1 kolor na adwrocie (zwykle kolor czarny)
4/0 – nadruk jednostronny w pełnym kolorze
1/1 – dwustronny nadruk w jednym kolorze
Co oznacza gramatura papieru?
Gramatura jest oznaczeniem gęstości papieru, a przez to również i jego sztywności. Miarą gramatury jest g/m2 (gram na metr kwadratowy). Dlatego im większa gramatura, tym nasz arkusz papieru jest cięższy, co przekłada się zwykle albo na jego strukturę, albo wprost na jego grubość.
Papier cienkie stosujemy na ulotki, broszury. Papiery grubsze stosujemy na okładki broszur lub np. do wydruku wizytówek.